fredag 9 januari 2009

Tyst protest

Nu vet jag vem han är och jag vet vad han vill. Det känns nästan lite antiklimax för särskilt salig var han inte. Jag gick inte och pratade med honom igår. Något tog emot och jag kanske önskade att han skulle vara lite hemlig. Hur som helst, mannen som sitter utanför mitt jobb vid en marschall med benen i kors heter Jonas Nordgren. Han titulerar sig aktivist och genomför en tyst protest mot FRA-lagen. Han ska sitta där i fyra veckor och jag gissar att han kommer att få blåskatarr.

Det är intressant hur FRA-lagen har tagit fram protestanten i många människor. Folk hittar på de mest speciella sätt att uttrycka sin åsikt. Vi har sett Stekare mot FRA, vi har sett partyprotest på Café Opera(?), vi har sett diverse facebookgrupper och hemsidor, massmail och gud vet vad.

Det handlar om demokrati och yttrandefrihet. Jag kan bara hoppas att detta intresse snart växer också utanför givna grupper och utanför frågor som verkar vara mest fokuserade på den individuella sfären. I EU-parlamentet driver bland andra Eva-Britt Svensson på för en resolution till förmån för Dawit Isaak till exempel. Det handlar också om yttrandefrihet. Meddelarfriheten som urholkas på jobbet, är det något som kan intressera? Solidaritet med folk som lider av total brist på demokrati och mänskliga rättigheter.

Välkommen i kampen!

Så här skriver Jonas på sin facebookgrupp som heter Jag besöker Jonas under trapprotesten v 2-4.

Jag är en medborgare med stark tro på demokrati, mänskliga rättigheter och icke-våld.Staten har i och med FRA-lagen skaffat sig de tekniska förutsättningarna för att kunna kartlägga medborgarnas sociala nätverk och politiska åsikter.Under fyra veckor kommer jag att sitta utanför riksdagshuset hela dagarna, från att ledamöterna kommer till jobbet tills de går hem. Syftet är dels att utrycka min besvikelse över att vårt land styr bort ifrån den demokratiska vägen, dels försöka förstå varför våra politiker låter det hända.Eftersom jag söker en dialog så vill jag inte ha en folksamling med plakat som ropar slagord. Däremot vill jag gärna ha många besökare under aktionen, eftersom det signalerar att det är fler än jag som är missnöjda.Traditionella demonstrationer är väl bra, men jag försöker göra någonting annorlunda för att inspirera och engagera människor./Jonas Nordgren---------------------------------Tills vidare sitter jag vid norra ingången till innergården, inom synhåll ifrån trappan från kl 8:00 till kl 17:00 på vardagar.

2 kommentarer:

Klarabella sa...

Är det många som kommer och besöker honom då?

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja rå - om du facebookar kan du söka på hans namn och kolla hans grupp. Där finns också en bild på honom. Det är många som ser honom och pratar om honom i alla fall.