tisdag 6 januari 2009

Godnattsagor

När jag var si så där i slutet på tonåren och början på tjugoårsåldern reste jag en del med tummen. Ja, alltså jag liftade runt eller rättare sagt fram och tillbaka till Paris, Caen eller Lissabon beroende på var kärleken för tillfället befann sig. Jag tror jag berättat om det förut. Hur som helst. På dessa resor fanns det tre saker som var oumbärliga för själva resandet.
  1. Min gröna militärryggsäck med metallstativ från ÖB - på den tiden var det verkligen militärt överskott som såldes.
  2. Min praktiska kniv som hängde på utsidan av ryggan.
  3. Boken!

Boken som alltid fanns med heter Mästaren och Margarita skriven av Michail Bulgakov. Det pocketexemplar som jag hade med mig hölls ihop av en gummisnodd men jag läste den om och om igen. Nu är det många år sedan sist. Nu har den som du kanske sett kommit i pocket-nyutgåva. Samtidigt har den lästs in som lyssnarbok. Det är Thomas Bolme som läser och han gör det väldigt bra.

Det var med lite bävan jag började lyssna för några dagar sedan. Du vet, när du har en minnesbild från långt tillbaka och så sätter du på plattan, smakar, doftar eller vad det nu är och blir besviken. Dock inte i detta fallet. Jag lyssnar och lyssnar och lyssnar och får nästan inget annat gjort. Eller jo föresten, jag väldigt mycket gjort. Det är ju fördelen med lyssnarböcker - man kan göra annat samtidigt, nästan vad som helst - till exempel somna.

Har du inte läst boken - läs eller lyssna! Har du läst boken - gör det igen!

3 kommentarer:

Liz1e sa...

jag håller med - det är en fantastisk bok!! Min ständiga, sönderlästa följeslagare i unga år var Bröderna Karamazov och jag väntar med spänning på att få veta vem som får äran att läsa in den...

Anonym sa...

Hur var upplevelsen, att få höra/läsa boken igen? Ens uppfattning brukar varierar genom tidsepokerna. Allt som var bra förr är ju inte riktigt lika bra nu, vissa saker blir bättre och vissa bara består.
Så hur var M & M?
25 år sedan jag själv läste den.

Alla smutsiga detaljer sa...

Liz1e, jag läste någonstans att den skulle läsas in men när jag söker på förlaget verkar det inte stämma. Snart kanske...
Stentorp, som sagt - jag rekomendera dig att göra det samma. Det är och förblir en fantastisk historia!