söndag 18 januari 2009

Smått och gott och en förhoppning om eld upphör

Har just tagit ut frallorna från ugnen. Två av tre (en inlånad) tonåringar ligger och sover. Den tredje har just givit sig av till kyrkan! Hon går på konfirmationsundervisning och jag är otroligt imponerad av hennes ihärdighet. Ingen i familjen är med i kyrkan och inget av mina barn är döpta så det är verkligen helt hennes eget intresse. Jag vet att hon inte gapar och sväljer utan ifrågasätter, det tycker jag är bra.

Annars är det sportsöndag idag. I den bästa av världar skulle jag dragit på mig löparskorna eller åtminstone tagit ut den nya fina cykeln på en tur. Inget av det känns dock helt bra. Löpningen är utesluten på grund av den onda foten och cykeln får nog vänta tills det är lite varmare ute. Jag ska dock hinna ut på en långpromenad, det är nödvändigt.

Resten av sportsöndagen går i teorins tecken. Idag begår två av våra mest framgångsrika herrlag VM-matcher. Dels är det fotsättning efter gårdagens kross i handboll (idag blir det inte lika lätt!) men dessutom inleds bandy-VM. Sverige spelar mot Finland och matchen spelas i Västerås. På tisdag spelar Sverige mot Norge, den matchen går i Solna - kanske skulle man ta sig dit. Just nu är det slalom på TV och det vore enkelt att bli fast framför TVn hela dagen. Nej nu får det vara nog, måste ut i det grå diset.

**********************

Ensidigt eld upphör i Gaza. Det är så klart bra om bombningarna slutar men jag är inte hoppfull. I skrivande stund, när vapenvilan är mindre än 12 timmar gammal, har den redan brutits av bägge parter. Jag lyssnade på några intressanta analyser av läget på radion i morse. Jag tipsar dig att göra det samma. Eftersom programmet fortfarande pågår finns ingen lyssnarlänk men du hittar programmet här. Lyssna gärna också på konflikt, alltid intressanta analyser. För övrigt blev jag något chockad av att lära mig att av Gazas 1,5 miljoner innevånare är 1 miljon barn.

Inga kommentarer: