onsdag 11 september 2013

Varför är statistik viktigt?

En del av mitt arbete handlar om att bevaka vad som händer i politiken och i omvärlden i övrigt. Det är roligt och stressande, särskilt för ett nyhetsfreak som jag. Det var värre förr, när jag jobbade med politik på "riktigt". När jag ständigt hade pling i luren för varje liten trivial nyhet. Ser att yngsta dottern tagit efter beteendet genom att ha pling från olika tidningar och för den delen fotbollssighter.

Nåja, i min dagliga bevakning hittade jag idag en intressant nyhet från utbildningsdepartementet. Det påstås i den att utbildningsnivån hos svenskarna väntas öka dramatiskt de kommande åren. Det här med statistik är svårt men jag gör ett försök.

Så här står det i pressmeddelandet:

63 procent kommer att få plats i högskolan

Sverige står inför en kraftig höjning av utbildningsnivån. 53 procent av dagens 19-åringar kommer att få plats i högskolan. Denna andel kommer kunna öka till över 63 procent om fem år. Det visar en prognos över befolkningens utbildningsnivå som utarbetats inom regeringskansliet.
Då måste jag ställa frågan. Vi vet alla att barnkullarna de kommande åren minskar vilket är en del av problemet när det gäller "gymnasiedöden". Om andelen ökar så betyder väl det väl i detta fallet att antalet i mätgruppen minskar. Alltså, jag undrar: är det fler personer som blir utbildade eller handlar det om att kullarna av barn minskar så att konkurrensen om platserna blir mindre? För i så fall tänker jag är det väl ett problem att vi inte redan idag har platser så det räcker för minst 63 procent av de som skulle kunna gå i högskolan?

Inga kommentarer: