fredag 6 september 2013

Sex, hormoner och sånt

Igår var jag på boksläpp. En god vän firades eftersom hans utmärkta samling av kriminalpolitiska krönikor nu finns i bokform. Det var trevligt, kändistätt och mycket för mycket vin. Det var en massa annat också som hör till rubriken alla smutsiga detaljer men det kommer jag inte berätta idag.

Hur som helst, när mörkret föll satt jag vid ett bord med en grupp kvinnor - i min ålder och i något yngre år. Vi pratade om böcker, jobb och liknande. Men som alltid kom samtalet efter en stund att röra sig kring reproduktion. Eller, självklart inte reproduktion per se utan istället hur man undviker reproduktion. Och, huruvida det är okej att välja bort barn? Vi pratade spiraler, kondomer och homoner. Ingen av kvinnorna var nöjd och samtalet var så klart helt hetronormativt.

Detta samtal har utspelat sig så många gånger. Trots att vi inte kände varandra var samtalet lätt. Kopparspiral gör ont och man förblöder - typ. Kondom är bra tills relationen är mer stabil och det känns jobbigt. I princip alla är överens om att de inte mår bra av eller av andra skäl väljer bort hormoner. Varför är det så svårt?

I många fall är det empiriska egna studier som ligger bakom ställningstagandet men ibland har man nog inte fått utbud och förutsättningar presenterade för sig. Hur många vet om lokal hormonpåverkan och kroppsnära hormon? Hur många får verkliga alternativ när de går till sin gyn-mottagning? Jag vet inte men det tål att funderas över. Det är uppenbarligen ett bekymmer och vi sa att vi kanske behöver prata mer om det.

Sen gick jag hem.

Inga kommentarer: