lördag 7 september 2013

Avlyssning schmavlyssning

Läser artikel i Dagens Nyheter om övervakning och internet. Alltså, ibland tänker jag att vad är poängen med att bry sig över huvudtaget? Jag har berättat om det förut. Om ECHELON och hur vi, några få intresserade, tog oss till Bryssel på konferens i EU-parlamentet och på kvällen blev bjudna på coctails av amerikanska kongressen. I Bryssel var det annars Jonas Sjöstedt som var mest aktiv och drev frågan, redan år 2000 skrev han ett förslag till resolution. Här hemma var det Alice Åström.

Jag vandrar ner för memory lane och tänker på grejer vi skrev, här en artikel från SVD.

Jag minns också en stor konferens som vi ordnade i Riksdagen. Det var högdjur och glitter. FRA-chefen var där och SÄPO och poliser och militärer och vanligt folk. En av talarna var Duncan Campbel som idag är intervjuad i DN. Det var kanske 2003 eller 2004. Gör en liten sökning på frågan och ser att den första frågan som ställdes till regeringen om samarbetet i signalspaning gjordes 1997. Redan då viftade regeringen bort det.

Vi hade mycket kontakt med Duncan under och inför både Bryssel och vårt arbete i Sverige. Det var en stor grej att alla dessa medaljprydda män kom till en konferens anordnad av vänstern. FRA-chefen fick frågan rakt ut om de deltog i (olaglig) signalspaning. Han svarade att han inte kunde dementera, och inte heller konfirmera detta. Vad skulle han annars svara.

Sedan kom det fördjupade rättsliga samarbetet inom EU. Med allt vad det innebär av snårskog när det gäller demokratisk kontroll över de rättsvårdande instanserna.

Nåja, Duncan har inte slutat engagera sig. Han fortsätter slåss mot väderkvarnarna, vidta säkerhetsåtgärder och titta över axeln. När jag sitter här och skriver om ECHELON, signalspaning och Duncan Campbel kommer det plötsligt upp en ruta i datorn där det står att jag loggat ut från annan dator. Det har jag väl inte alls det! Jag sitter ju här och skriver. Jag orkar inte vara konspiratiorisk och självklart handlar det om ett tekniskt missöde. Det är ju självklart.

Nåja.

Inga kommentarer: