måndag 16 september 2013

Som en nötkärna

Idag har jag varit på företagshälsovården för att göra en så kallad friskprofil. Jag är superfrisk. Det är ju enkelt i många hänseenden eftersom många saker de mäter är självskattade. Men, jag har fått ett stick i fingret också och gjort ett konditionstest. Jag har högsta betyg i syreupptagningsförmåga. Det är väl bra för en tant som jag. Jag har bra tryck och socker och kolesterol lika så.

Fast, jag borde sova bättre. Det är en av mina två plumpar i protokollet.

Jag undrar egentligen vad man har den här typen av underökningar till? Vilka bekymmer man än har så är det ju husläkaren som ska ta hand om det. Vem får del av profilen? Det ska göras en makro-profil på alla i firman men vi kan ju inte gärna slå ut allas syreupptagningsförmåga och tycka att det betyder något?

Men på företagshälsovården har man det lugnt och skönt, och kanske lite tråkigt. Men jag är frisk som en nötkärna (förutom yxan i foten). Så det är ju bra.

Inga kommentarer: