onsdag 4 september 2013

Samtala med mig

Har huvudvärk. Är på dagens andra seminarium som på ett eller annat sätt rör sexuella rättigheter och hälsa. Huvudvärken beror troligtvis på de nästan 11 timmarna på tåg igår och en därpå följande kort natts sömn. På förmiddagen  hade jag en sittning om möjliga valfrågor och metoder för valarbetet. När en organisation som min ska fundera över möjliga valfrågor är det som att börja med ett 5000 bitars-pussel. Man måste börja med att vända alla bitarna rätt innan för att kunna börja pussla.

Nåja, innan dess hade jag ett annat intressant samtal. Ett litet, kort, lugnt och sansat samtal om pressetik. Att prata i lugn och ro om allmänintresse, sensationsjournalistik och tidens anda är inte så vanligt. Det brukar bli högljutt, stormigt och rörigt. Antingen skriker folk att ALLA TIDNINGAR ÄR BARA HÄNT I VECKEN-SENSATIONSLYSTNA IDIOTER eller så försvarar sig tidningsmakarna på ungefär samma högljudda sätt. Men idag förde jag ett lugnt och sansat samtal om allmänintresse. Om än bara i några små tweets-format. Det var en bra start på dagen.

Det kanske är jag, det skulle kunna vara det. Det kan vara åldern, kanske. För varje dag som går får jag mer och mer behov av att föra lugna och viktiga samtal. Eller de behöver inte vara lugna, de får gärna vara både stormiga och fulla av känslor, men de får inte vara i versaler. Jag vet inte men det känns som om cravings under graviditeten. Jag längtar så efter fördjupande och viktiga samtal. Korta, långa - det spelar ingen roll, bara dom är många och handlar om vad som helst. Helst på förmiddagen, på kvällen och när som helst. Jag tror jag måste göra något åt det.

Inga kommentarer: