torsdag 27 januari 2011

Revolutioner

Det pågår revolutioner. I Tunisien har man kommit en bra bit på väg och flera andra länder i maghrebområdet myllrar och kokar det. Fattar du vad som händer? Hänger du med? Jag som är radiofreak tänker på alla som reportage som Cecilia Uddén sänt från området där hon berättat om bloggare som i princip riskerat både liv och lem för att säga sanningen.

Jag har rest i mellanöstern och till och med pluggat arabiska. Jag hänger med och vet en del och är ganska påläst. Men, jag ska villigt erkänna att jag inte förstod omfattningen av förtrycket, tortyren och diktaturen. Gjorde du det?

Det händer massor, samtidigt som vi snackar extremister i Sverige så pratar man frihet och folkligt uppror i dom muslimska länderna längs medelhavet. När sprider sig den folkliga kampen till nordligare breddgrader? När tar vi upp kampen för rättvisa i vårt land? Alltså, inga jämförelser i övrigt - vi lever inte i en diktatur - men nog skulle vi behöva förstå bättre och nog skulle vi kunna göra lite revolution här hemma på vår egen gata.

(PS, jag rekommenderar varmt helgens Konflikt i P1 för bättre förståelse för vad som egentligen händer i Tunisien).

4 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag gillar inte att säga det, men den som klagar på tillståndet i arabiska/muslimska länder riskerar nog att kallas islamofob av en och annan.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hur menar du då? Vare sig Tunisien eller Egypten har något religiöst styre. I Egypten är muslimska brödraskapet förbjudna att ställa upp i val. Kopterna är i och för sig en förtryckt grupp och det finns en massa bekymmer med det. Samtidigt är det i kristna områden i södra Egypten som problemen med kvinnlig omskärelse är utbrett. Allt är inte alltid vad det ser ut att vara. Under tiden har västvärlden understött Tunisiens diktator som suttit i 30 år för att man vill ha lite lugn och ro i området för att ha en buffert mot EU. Lyssna gärna på programmet som du hittar via länk i mitt blogginlägg, det leder till eftertanke.

Jah Hollis sa...

Jag menar vad jag skriver. Det är ett minerat område att ge sig in på. Islam är väl för övrigt statsreligion i Egypten (och i Tunisien) och om jag inte missminner mig var det islamister som knäppte Anwar Sadat. Att Muslimska brödraskapet för tillfället är stoppat är ju lite märkligt eftersom de, som alla andra som ger sig in i politiken, hoppas att alla ska slå in på deras linje.
Att kalla det "bekymmer" när det gäller kopterna är väl en underdrift av guds nåde. Hur många dog i sprängingen? Ett 30-tal?

Alla smutsiga detaljer sa...

Det är alltid ett stort problem och en katastrof när en minoritet förtrycks oavsett om det är i religionens eller något annat namn. Att folk är muslimer betyder väl för sjutton inte att dom inte kan längta efter frihet? Jag hoppas inte att huliganerna tar över nu.
I övrigt uppmanar jag dig verkligen att lyssna på programmet som jag länkar till och så gärna läsa denna artikel: http://www.aftonbladet.se/kultur/kronikorer/linderborg/article8486083.ab