onsdag 12 januari 2011

Huliganer och andra

Just nu rasar debatten om huliganer och polisinsatser igen. Självklart är det så att våld och idrott inte hör ihop och att jag liksom alla andra tycker det är för jävligt när idioter går bärsärk och slår sönder och förstör. Men, jag håller däremot inte med om att kostnaden för polisinsatser bör lämpas över på klubbarna. Det förekommer droger, folk begår lagbrott, vandalism och misshandel. Det är polisens sak att beivra.

Jag betalar skatt. Det gör jag med glädje. Ett av skälen till att jag betalar skatt är att vi ska ha en fungerande polis som upprätthåller lag och ordning, utanför Globen liksom i tunnelbanan eller i den lilla byn som jag ursprungligen kommer ifrån. Jag anser att polisen ska se till att man kan genomföra demonstrationer och manifestationer utan störningar från folk som tycker annorlunda. Det tycker jag även om det handlar om rassar eller andra som jag tycker genuint illa om. Men, jag tycker att polisen ska ingripa om rassarna begår lagbrott under manifestationen/demonstrationen Alltså, liksom jag tycker att polisen ska rycka in om någon begår brott under ett idrottsevensemang.

Det finns andra som tycker att klubbarna själva ska betala för olika typer av insatser. Till er vill jag bara säga att det gör dom. Just nu gäller diskussionen hockey men vanligare är att det gäller fotboll. Elitfotbollsklubbarna i Stockholm lägger mer än 10 miljoner varje år på säkerheten kring sina arrangemang. AIK och Djurgården-hockey lägger ner ungefär lika mycket. Det skulle dom så klart helst slippa men det är en del av verksamheten. Idrottsföreningarna betalar också tillbaka mångfalt genom alla ideella insatser som ungdomsledare och andra gör i vardagen, det är stora pengar vi pratar om. Jag vill se den konsertarrangör eller för den delen den politiska organisation som gör en liknande insats.

Igår hamnade jag i en diskussion med någon som tyckte att insatsen vid hockyderbyt i Stockholm var dyr och onödig. "Satsa pengarna på dom hemlösa istället". Det är verkligen en absurd diskussion. Jag betalar skatt och jag gör det med glädje. Jag gör det för att min kommun ska göra insatser för att bekämpa hemlösheten. Tyvärr går utvecklingen i helt fel riktning med nedlagda härbärgen, brist på sociala kontrakt, minskad satsning på missbruksvård och utförsäljning av hyresrätter. Det är för jävligt. Men, hur detta ska avhjälpas genom att vi stoppar hockeyderbyn, det övergår mitt förstånd.

Inga kommentarer: