fredag 7 januari 2011

Vad tjänar en trendspanare?

Lyssnade på det hyfsat tråkiga men viktiga programmet Plånboken inatt. Programmet handlar om konsumentfrågor men allt som oftast tar man upp saker som inte rör mig, det vill säga kapitalplaceringar, investeringar och liknande. Det är liksom inte sånt jag håller på med till vardags.

Nåja, liksom alla program av rang kring nyåret hade man så klart bjudit in en trendspanare. Det är en intressant titel och jag har ofta funderat på hur man blir en sådan. Hur som helst så bad man spanaren blicka in i det kommande årets konsumtionstrender. Han konstaterade att vi kommer att se två sorters konsumtion breda ut sig. Lågpriskonsumtion och lyxkonsumtion. "Segmentet däremellan blir inte särskilt efterfrågat".

Nähä, du menar att klassklyftorna blir än tydligare? Aha, du menar att det står mellan NK-hallen och Lidl? Du menar att dom rikare bli rikare och dom fattigare blir fattigare och aldrig mötas dom två.

Jag undrar vad en trendspanare tjänar?

1 kommentar:

Mikael K sa...

Jag har i förbigående snubblat in på den här sidan, http://www.kairosfuture.com/