torsdag 10 september 2009

Sänkta löner och smilysar, lite allmänt gnäll och så lite VM

Jag undrar verkligen vad dom håller på med på regeringskansliet. När jag jobbade där slet vi ganska hårt för att göra saker och ting bättre. Nu så verkar det mest vara lekstuga för hela slanten. Hörde på radion i morse att Totto nu importerat ett system med "glada gubbar" som ska klistras på företag som har en god arbetsmiljö. Detta kanske är en kompensation för att man dragit ner på arbetsmiljöarbetet. Totto verkade i alla fall lite besvärad när han väl satt i radiostudion och fick frågor, det får väl hedra honom.

Så läser jag i Expressen om dom "hemliga dokumenten" som visar att Borg är ute efter att sänka löner. Tyvärr är det inte hans egen lön utan våra. Hm, ja ja - vad ska man tro, det mest uppseendeväckande med den nyheten är väl att Expressen fattat det först nu.

När Aftonbladet sedan som grädde på moset basunerar ut att hälften av svenska folket vill höja skatten så blir man ju lite glad för att folk fattar. Sedan blir jag lite fundersam när samma undersökning kommit fram till att 92% tycker att deras egen skatt ska vara oförändrad. En ännu sämre variant på NIMBYs. Tokskallar.

Jag hann med mycket i morse. Lyssnade på kulturnytt. Det var en recension av boken "värdens lyckligaste folk". Den handlar om handlar om när Danmark gick från att vara gemytligt till rasistiskt. Det går fort. Släpper du garden en sekund är du knockad Så kom igen, det gäller att vara vaksam hela tiden. Du vet, mitt löfte lever fortfarande - jag håller aldrig käften när någon säger något rasistiskt. Kom med du också.

Nej, tacka vet jag min lilla hemstad. Där lever vi i endräkt och trotsar Timbro varje dag. Igår var jag på invigning av Sveriges nya nationalarena för baseboll och softboll. Trots att jag bor mitt i huvudstadsregionen - omgivet av Stockholm som Sundbyberg är - så är det lite mysigt att cykla genom parken till vårt eget lilla VM. Det är tufft tycker jag.

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Man ska nog passa sig för att utmåla alla danskar som rasister. Och myten om det danska gemytet "hygget" är nog i mångt och mycket just en myt som byggde på att vi svenskar fascinerades av deras liberala inställning till bland annat alkohol. Jo, jag menar allvar.
Men fulla svenskar var ju inte uppskattade i Danmark: därav den gammla devisen "Håll Danmark rent - följ en svensk till färjan".
Gemyt?

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo, generaliseringar är alltid av ondo men jag skrev Danmark inte alla danskar och dessutom skrev jag att det var vad boken handlade om. Du vet, som kulturskribent kan man ta ut svängarna lite :-) Fast, faktum är att jag var själv en hel del i Danmark när det begav sig. Jag jobbade för nordiska rådet och besökte olika politiska tillställingar. Jag vet när det vände, jag var där.