torsdag 17 september 2009

Till Göran Hägglund

Idag hade jag min blogg helt klar för mig. Men nu är allt förstört. Jag hade tänkt skriva om bristen på logik när det gäller skulden för krisen. Jag hörde nämligen en diskussion på radion igår som handlade om SAS kris. VD:n för Skavsta flygplats var tydlig. Hennes förklaring var: "det beror på kollektivavtalen". Ryan air går med vinst eftersom man inte har kollektivavtal, SAS går med förlust för att man har kollektivavtal. Det är alltså arbetarna på Ryan air som betalar bolagets vinst med sämre villkor. Det faktum att SAS uppfyller behovet av trafik även på mindre lönsamma rutter var ingen del av analysen, inte heller säkerhet eller arbetsmiljö.

Det var då det slog mig - allt är fackets fel. Ju mer jag tänker på det så blir det mer och mer glasklart. Trots att vi har Europas mest flexibla arbetsmarknad (enligt arbetsmarknadsministern) så är det LAS och kollektivavtalen som är roten till allt ont. Det är så klart arbetarna och deras företrädare som skapat krisen. Ellervänta, Reinfeldt hänvisade ju också till några obestämda giriga typer i USA och London också men i alla fall. Hm, att det skulle vara något systemfel i den nyliberala rovdriftskapitalismen verkar inte ha slagit någon.

Nå, när jag läste DN i morse fick jag dock något annat att tänka på. Jag har alltid hävdat att kristdemokraterna är onda och nu har jag fått verkliga belägg. Du Göran, hemma vid mitt köksbord pratar vi om normer och stukturer. Mina döttrar berättar dagligen om hur dom utsätts för det du föraktfullt kallar "politisk korrekthet" genom att de patriarkala och förlegade normsystem som påhejat av dig multipliceras vid olika köksbord.

Vi heter visserligen inte Svensson. Nej, vårt familjenamn är ett sånt där konstigt namn som man måste bokstavera åt folk. Men vet du Hägglund, vi är verklighetens folk ändå. Vi lider under förlegade normer av patriarkalt förtryck, homofobi, rasism och alla slags gammeldags tänkande. Vi gillar alternativ konst och läser både veckotidningar och "finlitteratur". Nej du Hägglund. Hoppas du och dina unkna normer åker ur riksdagen, och jag menar det verkligen!

2 kommentarer:

Mikael K sa...

Ja, upprörande med KD-kisen.
Vad gäller agget mot facket, så är väl solidaritet snart ett skällsord.

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja, och sedan jag skrev detta i morse har jag också gått och funderat på det faktum att GH faktiskt är socialminister. Jag tycker inte det är okej med en så intollerant socialminister!