måndag 7 september 2009

Sossarnas storstadskris

Dom senaste dagarnas opinionsundersökningar har pekat åt ett enda håll. Åt skogen för sossarna och Mona Sahlin. Mona är bara tredje bäst enligt de egna. Sossarna har sämre siffror än någonsin i Stockholm. 20 % av stockholmarna väljer sossarna i fråga om bästa parti. Borgarna vinner opinionsundersökningen med 57 %.

Man behöver inte vara konspirationsteoretiker för att klura ut varför dessa underökningar dyker upp just nu. Nu lyfter samarbetet. Alternativet taggar ihop sig. Dimmorna skingras helt enkelt. Då anläggs moteld, genast. Dom förlöjligande recensionerna över både politik och arrangemang från röd-gröna dagen är tydliga. Läste bland annat i SvD att man ondgjorde sig över att man till och med kommit överens om en alternativ organisation för landets veterinärer. Trams tycker man. Jag undrar dels om SvD orkade läsa hela rapporten om samarbetet och dels varför djur inte också ska ha ett värdigt omhändertagande?

Hur som helst, sossarna tappar i storstaden. Jag hoppas att man förstår att receptet inte är att dra sig ännu längre högerut. Det har man ju liksom redan provat. Jag hoppas att man förstår att det är ett alternativ som behövs. Ett radikalt alternativ, och så gärna lite rock´n´roll.

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Fint skrivet även om jag inte kommer rösta på Mona och co. Inte förtroendeingivande. Kanske inte minst den svängheten du talar om. Ja, det blir krångligare och krångligare och jag känner att mer och mer kollar på ansiktena - Wetterstrand ser ut som hon menar vad hon säger.

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, jag tycker mest Maria ser arg ut. Jag tror Mona är underskattad och nu har hon bytt några rådgivare också :-) För mig är prio hur som helst att byta regering och då är Mona den som står på tur att bli statsminister. Jag kommer som du säkert vet rösta på ett parti snäppet "vänstrare".

Eva Nygren sa...

En gång sa Graham Greene (ja du vet ju att jag är författargalen) att han gillade President Carter - när han inte log. Jag tänker så om Mona. Jag klarar inte hennes leende, jag är uppriktig även om det kanske är barnsligt. Maria ser lite burdus ut men jag känner att hon menar vad hon säger. Som jag nog sagt tidigare här så tänker jag mig rösta på miljöpartiet, men just det partiet, tycker faktiskt att det hade varit bättre för dem att stå själva och inte redan nu låsa sig i en allians. Kanske är det också så för vänstern egentligen.