fredag 25 september 2009

Fredagstävling

I morse cyklade jag som vanligt till jobbet och idag hade jag sällskap med Beatrice Ask. Nu är det ju så att jag är ganska van vid politiskt mumbojumbo och jag vet hur dom drillas inför intervjuver. På sista tiden har jag dock blivit allt mer förbryllad över mediastrategierna i regeringskansliet men idag tror jag det hela nådde sin höjdpunkt.

Kan någon tala om för mig vad Beatrice Ask säger i detta inslaget? Det vore helt underbart för jag förstår verkligen inte. Det är en massa ord som staplas på varandra utan innehåll. Tydligen hade hon gjort något liknande i TV 4 men det ligger inte ute ännu.

Under rubriken "Goes around comes around" skickar jag här med lite bonusläsning1 och bonusläsning2.

8 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Å andra sidan fattar jag inte riktigt vad radioreportern är ute efter heller.
Bra låt med John Holt dock. :-)

Alla smutsiga detaljer sa...

Kanske det man han står inte till svars :-) Seriöst, jag tycker normalt att Bea är okej, en ovanligt bra moderat typ men i denna intervjuv är hon kass. Vad tyckte du om tidningsklippen då?

Eva Nygren sa...

http://sydsvenskan.se/opinion/heidiavellan/article553175/Hej-hej-hemmafru.html
För dig att läsa, ang Hägglund i DN. Angående Beatrice Ask så frågar jag mig ibland hur djupa hennes kunskaper är.

Eva Nygren sa...

Hoppas att du ser hela länken, det gör inte jag. Skickar den som tips också!

Alla smutsiga detaljer sa...

Hm, Eva - jag förstod inte riktigt artikeln. Menar hon att folk på landet är ett enklare folk än vi som bor i storstädernas förorter. Menar hon att man ska höja vårdnadsbidraget. "Dom som har råd med hemmafru" - vad betyder det? Livegenskap? Det är ju bra att hon reflekterar över pensionsvillkor men det räcker liksom inte för mig. jag tror inte man blir "dum i huvudet" av att bo på landet utan jag tror att man kan tänka på annat än vilken läcker stek man ska laga till sin man även där. Heidi brukar kunna vara ganska tydlig tycker jag men här försöker hon sig på en konstig balansakt som vare sig blir hackat eller malet. Häglund har rätt men han förstår inte komplexiteten i det han säger. Hm.

Eva Nygren sa...

Jag tycker att det är rätt tydligt att hon är kritisk mot Hägglund och även andra men när jag nu ser det mer genom dina ögon, ditt perspektiv så kan jag hålla med dig om att hon kanske inte tydligt nog tar bladet från munnen. Och det har nog i sin tur att göra med att hon trots allt skriver för en borgerlig tidning. Du har en poäng.

Vi diskuterade just politik här med vår 28-årige son. Han talade om hur socialdemokratin inte har något tydligt medieverktyg som borgerligheten har i DN och även Sydsvenskan med mera. Bara en tanke som följde av det jag skrev ovan. Jag tycker ofta att Avellan tänker klokt men kanske tassade hon här.

Alla smutsiga detaljer sa...

Jo, sonen har rätt - men det visste du redan. Media är i stora drag borgerlig. Det är spännande för samtidigt är majoriteten av journalisterna vänster. Så säger dom att vi har pressfrihet... Avelan är genomborgerlig - tydlig och väldigt borgerlig. Hon är bedrägligt farlig liksom Hägglund, hon låter så folklig att hon blir bedräglig.

Eva Nygren sa...

Jag håller inte med dig. Hon må vara borgerlig (och det kanske inte klingar fullt så illa för mig som för dig, men det har inte med saken att göra). Att jämföra henne med Hägglund är orättvist. Han är så superkonservativ och naivt antiutveckling vad gäller könsroller och människosyn så vore hon sådan så skulle hon inte klara att skriva ledare i den tidningen - även om den är borgerlig.