Som till exempel beskrivning av inledningen:
1. Inledning – skall innefatta följande delar:
1. Bakgrund – text som ger läsaren viktig bakgrundsfakta, så att läsaren förstår resultatet bättre och de slutsatser som författaren kommer att dra. Intresseväckande!
2. Syfte – Vilket syfte har författaren med rapporten?
3. Teori – Vilken teoretisk utgångspunkt har författaren?
4. Problemformulering – Vilken fråga skall utredas?
5. Avgränsning – Hur skall arbetet avgränsas för att kunna ge korrekta och relevanta slutsatser?
6. Definition av centrala begrepp – Om författaren kommer att använda sig av definitionsmässigt svåra begrepp så måste författaren bearbeta dessa så att läsaren förstår svårigheten med dessa. Ex. begreppet välfärd, vad innebär det?
Omfattningen på rapporten är max 15 sidor förutom källförteckning.....
Nåja det är väl ganska tydliga instruktioner. Men för att ytterligare illustrera problemen med vad vi föräldrar måste bidra med kanske det är bättre att skicka med instruktionen till läraren. Tyvärr har läraren nog missat att den är riktad till honom och istället skickat ut den till eleverna. Lätt som en plätt?
Undervisningen i
kursen ska behandla följande centrala innehåll:
· Tematiska
fördjupningar kring historiska frågeställningar av betydelse för individer,
grupper och samhällen, till exempel lokalhistoria, global migration och
kulturmöten, olika historiska världsbilder, synen på jämställdhet och
människors värde samt resursutnyttjande och människors förhållande till
naturen.
· Historiska
begrepp och förklaringsmodeller, och deras tillämpning på olika historiska
frågeställningar.
· Granskningar
och tolkningar av historiskt källmaterial, till exempel arkivmaterial,
pressmaterial och databaser, som utgångspunkt för behandling av historiska
frågeställningar.
Bara som en illustration...... av vad vi föräldrar ska kunna.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar