fredag 4 januari 2013

RUT och radikalerna

Idag har Rut namnsdag vilket föranlett en debatt om RUT-avdrag på twitter. I delar har denna debatt varit väldigt uppfriskande och bra. Man kan konstatera att många faktiskt "fattar" eller anser att RUT-bidraget är skev resursfördelning. Samtidigt vill många försvara sin rätt till städhjälp och ibland tror jag att folk önskar något slags avlat att det är okej med bidrag eftersom det enigt vissa skapar jobb.

Jag tycker det är dags att flytta fokus från huruvida det är okej med privat städhjälp eller inte. Det är en ointressant fråga. Det är resursfördelningen som är det intressanta. Det är väl självklart att det går att omfördela resurserna så att vi faktiskt får renare sjukhus och bättre hemtjänst om vi vill? Så är det väl alltid i alla ekonomiska system. Det är en fråga om prioriteringar.

Många av debattörerna är väl medvetna om sin privilegierade position men att ge upp något för att ge andra samma chanser - vågar ni? Vill ni? Eller är det mest snack?

"Ge mig ett parti att rösta på" utbrister någon. "Ett parti som vill fördela bättre och som driver klassfrågor och jämställdhetsfrågor och som inser att det måste till en grön revolution"....

Tja, granska de partier som sitter i riksdagen. Titta på deras förslag till budgetar och till frågor man driver. Jag tror det där paritet finns men det kostar på att vara solidarisk. Det är inte gratis. Man måste vara beredd att jobba lite för frågorna och i bästa fall ge upp ett eller annat jobbskatteavdrag. Det är heller inte bekvämt i detta medelklassamhälle att komma ut som vänster. Å andra sidan är det enda sättet att komma vidare i bygget av ett samhälle där alla får möjlighet att leva, inte bara överleva. Ett samhälle med rejäl omfördelning för när jag minst anar det kan det vara jag som behöver din hand.

Inga kommentarer: