Skomakare bli vid din läst är ett gammalt talesätt som idag mer borde lyda förortsunge, stanna där du är. I Stockholm kostar det som många vet 790 kronor att åka kollektivt en månad. I jämförelse med många ställen på landsorten är det inte jättemycket men eftersom jag själv bott på landet vill jag påstå att det inte går att jämföra. Kollektivtrafiken är verkligen nervsystemet och blodomloppet i en stor stad som Stockholm.
Visste du att det kostar 840 kronor per termin för en unge att ta sig till skolan och behöver åka kollektivt? Om barnet bor hyfsat nära skolan, det vill säga närmre än 6 kilometer, får familjen själv stå denna kostnad. Jag funderar på varför? Min familj bor i norra Stockholm, inte långt ut från city men ett par tunnelbanestationer är det till t-centalen. Fågelvägen kan vi ta oss ganska långt på 6 kilometer men är det rimligt att förvänta sig att ungen ska cykla/gå dessa kilometrar fram och tillbaka varje dag om man inte har råd med tunnelbanekort? Över motorvägar och förbifarter? Jag gissar att det är en ganska tung nödvändig utgift för många familjer.
I början av januari brukar kassan vara skral. Det gäller för många av oss. Det beror så klart på att jul och nyår är kostsamma helger men också på att det är en "lång" månad. Ofta får man man lön innan jul och denna ska därför räcka liiite längre. I januari ska också en massa årsvisa kostnader ut. Om man har ungar som idrottar ska medlemsavgifter och licenser betalas. Inte sällan är det bråttom. Om ungarna dessutom ska kunna ta sig till och från träningar och tävlingar behöver de kunna åka kollektivt. Då gäller det att ha kassa för till de 840 kronorna och dessutom 880 kronor för att kortet ska gälla även på kvällar och helger.
Är det rimligt att en tonåring ska behöva betala över 1700 för att transportera sig till skola och fritidsaktiviteter under terminen? Vem tror du det drabbar att kollektivtrafiken är så dyr samtidigt som den är oumbärlig i en storstadsregion? Förortsunge, stanna där du är!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar