onsdag 16 januari 2013

Partiledardebatt

Skulle kunna sammanfatta det hela så här: inget nytt under solen. Samma män (och en kvinna) pratar om samma saker. Känslan är att det är lite mindre spännande. Skämten, formuleringarna, metaforerna lite mer krystade. Och jag blir mer desillusionerad.

Jag undrar var blodet och kampen finns? Alltså i bildlig mening så klart. Jag lyssnar på min dotter som ärvt min förmåga att gå isär av orättvisor. Hon beskriver vänner som levt och lever i en situation där man har tomma skåp minst en vecka i månaden. Alltså, inte mat på bordet. Hon beskriver bekanta som har småsyskon som inte satt sin fot i stan, alltså utanför sin förort, fast dom nu är i skolåldern.

Igår sa hon att hon vill leva i ett klasslöst samhälle. Hon vill leva i en stad där inte allt hela tiden går i kras för att några har och andra inte. Men, det är en lång väg dit. Hollywoodfruar och Laila Bagge är förebilderna. Farmen sänds på bästa sändningstid. I kväll kommer vi eventuellt få veta genom uppdrag granskning att det inte finns någon barnfattigdom i Sverige.

Det är partiledardebatt. I den diskuteras restaurangmoms. I den diskuteras LÄX-rut. I den pratar man i metaforer och kammar hem poäng på varandras bekostnad. Jag undrar, var är blodet och var är kampen? (I bildlig mening).

Inga kommentarer: