lördag 28 maj 2011

Knark

För några dagar sedan när jag var på väg hem kom tre unga killar ut från tunnelbanan samtidigt som jag passerade. Killarna tände varsin cigg och doften var tydlig. Det var inte Camel lights det var fråga om. Hm, vad gör man då? Klockan var tidigt på eftermiddagen och det var fullt av folk runt om kring som inte reagerade.

Att ringa polisen och säga, "hallå, det är några ungar här som röker jazztobak" hade knappast gjort någon skillnad. Om polisen inte dyker upp mitt i ett pågående nazistanfall lär det knappast bli någon utryckning för dessa ungar.

Som en blixt från klar himmel presenteras idag siffror som visar att ungar föredrar knark framför sprit. Eh, ja - på riktigt. Sverige har den mest restriktiva narkotikapolitiken i Europa, det verkar ju funka? Jag pratar med mina ungar och kan konstatera att siffrorna i Aftonbladet inte verkar ljuga.

Vad är då lösningen? Jag har sett för mycket skit i spåren av knarket för att tycka det är okej. Finns det någon som har en plan? Ska man - behöver man - göra något? Eller, ska vi låta ungarna knarka loss?

2 kommentarer:

Jah Hollis sa...

Jag antar att samhället måste ha ett bättre alternativ att erbjuda de unga som är nyfikna på berusning av olika slag.
Men samtidigt är det ju en lockelse i det förbjudna och så är det ju ett faktum (tror jag väl) att de flesta som testar sprit eller diverse droger i ungdomen inte fastnar i det utan går vidare till rätt vanliga liv.
Frågan är om man räddar de som får problem med det genom att klämma åt alla lika hårt. Det är sannerligen ingen enkel fråga att reda ut.

Anonym sa...

Du kände lukten av cannabis alltså? då gör det inte ett dugg, cannabis är en lättare drog än alkohol och att dom föredrar att "chilla" framför att supa och slåss är inte ett dugg konstigt.