torsdag 19 maj 2011

Ansvar och retorik

Har arrangerat ett frukostmöte på jobbet idag. Under kristallkronorna som vi glömde tända diskuterade ett trettiotal fotbollsupportrar med (några) politiker bland annat om möjligheten att få använda pyroteknik på arrangemang. Det kan lätt konstateras att man ofta pratar förbi varandra.

Som av en händelse så publicerar expressen idag också en artikel undertecknad av Bajen, DIF och AIK. Jag tycker den är riktigt bra och viktig. Den visar också hur långt det har gått med kraven på våra klubbar. Jag tycker att polisen har en hemläxa och även samhället i övrigt. Det betyder inte att jag gillar folk som sabbar och förstör. Men för att visa hur snett det gått med retoriken, ett litet belysande exempel.

Jag läste upp en passage ur artikeln i fikarummet: "Vi har heller inte möjlighet att agera extraföräldrar åt 15-åringar som tar sin första fylla på ett pendeltåg eller en buss på väg till en match långt utanför Stockholm". Klockrent tycker jag, det är just så det är. Min kollegas reaktion blev "jasså, men är det inte ett problem att man serverar öl och sprit på arenorna"?


Detta är ett typiskt exempel på hur fel tankarna leder så fort vi pratar om fotboll. Jag undrar så klart vilken klubb som ska ta ansvar för den fjortis som tar sin första fylla på Rissne ängar vid skolavslutningen för det lär också hända. Hade klubbarna sagt i artikeln att dom inte kan ta ansvar för femtonåringar som dricker sig fulla på folköl på läktarna hade jag reagerat på samma sätt som min kollega men det här blir bara tramsigt.

Inga kommentarer: