onsdag 11 maj 2011

Skolk i betyget?

Jag skolkade aldrig när jag gick i skolan. Visserligen hade jag en massa frånvaro men eftersom jag vet att snacka för mig så fixade jag till att den inte blev ogiltig. Det fanns alltid en ursäkt som godtogs från högre ort. Jag fick ganska hyfsade betyg också och har klarat mig genom livet - det gör dom flesta.

Det finns några som har det annorlunda. Barn som mår dåligt eller har närstående som gör det. Dom kommer inte att gynnas av att få frånvaro inskrivet i betyget. Det är ett problem när barn är frånvarande från skolan men det har alltid en orsak. Det är viktigare att fundera över.

Till dom som inte vet det så kan jag dessutom berätta att dom flesta skolor redan har rapportering av frånvaro till vårdnadshavaren. Så har det varit i många år. Det är inget nytt och inget som skänkt till oss av major Björklund. Det är oerhört trist att ha en skolminister som är så bakåtsträvande som Björklund men vad värre är är att han skiter i barnen, det är riktigt illa.

3 kommentarer:

Eva Nygren sa...

Bjärklund föreslår bara sånt som inte kostar något. Han vill gärna testa mer. Han fattar inte att skolan måste få kosta pengar. Mer personal i skolan säger jag. Vi har klasstorlekar som passade när elever var lydiga och teg. Idag är det annorlunda på gott och ont. Björklund lever i det förgångna.

Eva Nygren sa...

Och som Jah brukar göra, så rättar jag mitt fel: Björklund heter han förstås.

Alla smutsiga detaljer sa...

Ja, verkligen. Men som sagt, dessutom skiter han i kunskap och beprövad erfarenhet. Det är illa.