fredag 27 maj 2011

Min mamma och jag

Varje morgon pratar jag med min mamma. Det har jag gjort i flera år men samtalet har blivit viktigare för oss båda sedan pappa gick bort i hösts. Vi har inte så mycket att prata om varje dag men då nöjer vi oss med att kolla av läget.

Idag frågade jag min mamma om vädret. Det var så där i byn liksom det är här.

- Men ikväll ska jag ju på fotboll, sa mamma.
- Jasså, då är det ju roligt om det är fint väder, svarade jag.
- Nja, det spelar inte så stor roll. Vi har våra platser på läktaren under tak....

Ni som inte känner mig skulle kunna tänka att mamma skulle se en match på någon stor stadion någonstans. Att hon skulle se ett lag i någon division som räknas. Så är det dock inte. Mamma ska titta på byns lag som ligger i div tre. Hon åker in till huvudorten i avvaktan på att byns idrottsplats ska rustas upp.

Min mamma som är 71 år bryr sig inte om huruvida solen skiner på hennes lag. Hon vill se dom spela fotboll och vinna. Förlorar dom så blir det uppläxning och gnäll i byn den kommande veckan men eftersom mamma har säsongskort kommer hon att vara där nästa match ändå.

Det är något att fundera över när du snackar fotboll nästa gång.

Inga kommentarer: