torsdag 26 maj 2011

Fotboll och världskrig

När man läser tidningarna dagerna efter "det fruktansvärda attentatet" på Swedbank arena i förrgår tror man bestämt att stadion bombats och att folk skadats i drivor. Det är hemskt att en idiot kastat in ett knallskott på plan. Det är också självklart att människor inte ska springa in och fysiskt attackera spelare. Men, det är inte ett världskrig som utbrutit.

Nu kommer kraven på mer kontroll, reducerad ståplats och vad vet jag. Jag tror att det mest extremistiska jag läst var att man skulle ha fingeravtryck vid insläppet. Hallå!!! Har ni tappat alla proportioner. Vi snackar om fotboll. Sveriges största folkrörelse.

Jag vägrar falla till föga för idioterna som kommer i casual-klädsel och ger sig på motståndarsupportrar eller springer in på plan. Jag vägrar också acceptera att det är minskad personlig integritet och känslokontroll som ska lösa allt. Alltihop är angrepp på min klubb, mitt lag och min kärlek till fotbollen. Jag vägrar också att gå med på att det är ett krig som pågår. Fotbollen är en del av samhället och det är i samhället vi har problem, inte i fotbollen.

Inga kommentarer: