lördag 14 maj 2011

En tankefri dag

Igår var jag hos min naprapat. Han är en helyllekille, ung och lite småklumpig men duktig på det han gör. Och så har han väldigt varma händer. Det visar sig att jag har lite svårt att koppla ur musklerna, det vill säga slappna av. "Nu måste du låta mig göra det här", säger han med jämna mellanrum. Nackmusklerna som gör att jag får ont i armbågen vill gärna hålla huvudet högt. "Du har ett väldigt lätt huvud" sa han och menade just att det var dags att koppla ner. Stänga av tankarna.

Så, idag ska jag låta tankarna fara. jag uttrycker det så. Inte tänka på något särskilt utan låta en tanke koppla i en annan utan sammanhang. Min naprapat påstår att han ibland inte tänker på någonting. Alltså, att det blir tomt. Det tror jag inte på. Möjligtvis att han inte registrerar att tankarna virvlar runt utan ordning men det blir inte tomt.

Träna, fixa på balkongen, kanske dricka ett glas vin, laga mat - ja det är fina aktiviteter när man vill ha tankefrihet. Avslutningsvis en stund framför den ultimata aktiviteten när man inte vill ha någon intellektuell utmaning. Melodifestivalen, det blir fint.

Inga kommentarer: