söndag 28 oktober 2012

Söndag

Sitter och scrollar igenom dagens twitter och facebook efter att ha bläddrat i papperstidningarna till morgonkaffet. Det är det bästa med söndagsmorgnar. Att hinna dricka upp kaffet. Att hinna läsa hela texten innan man reser sig. En vanlig morgon har jag högar med texter till "senare" som oftast inte hinner annat än skummas innan det är nästa dag.

Har ett antal tidskriftstexter som ligger på vänt men de får jag ta i tu med senare. Så ska jag skriva en text också. Den texten ska handla om skolan i min hemkommun. I min kommun där statistiken nu börjar visa på rejäla hål i systemen. Kanske kan det bero på att föräldrar väljer privatskolor med allt för få behöriga lärare. Kanske beror det på att kommunala skolan inte klarar sitt uppdrag. Det behöver vi ta reda på. Jag gissar på att det är lite av varje som ligger bakom.

Ett bodypumppass på gymmet väntar och också. Ska lyfta tungt och basta länge idag och njuta av att vara nästan ledig. Tänka igenom texten som ska skrivas och njuta av att ha tränat hårt.

Har ju skrivit ganska mycket politik denna veckan så för att inte göra dig besviken och eftersom denna bloggtext mest var babbel så vill jag rekommendera två andra texter som har mer substans. Läs Katrin Kielos om kvinnohatet. Det är en viktig text om yttrandefrihet. Läs också Peter Wolodarski om synen på svenskhet. Han skriver om det jag anser integrationsdebatten borde handla om i större utsträckning. Att någon måste öppna dörren.

Inga kommentarer: