söndag 7 oktober 2012

Partiledardebatt

I kväll är det partiledardebatt. Det är två år kvar till valet så det ska bli spännande. Förhoppningsvis börjar valrörelsen nu, inte bara bland partierna utan också bland folk i övrigt. Det är dags att fundera på vilket samhälle vi vill leva i. Vilka krav vi ska ställa? Ett samhälle där sjuka människor tvingas söka jobb eller ett samhälle där även de som har minst får plats? Ett samhälle där vi tar vara på miljö och bygger för framtiden eller ett samhälle där vi äter upp det vi har och skiter i vad som händer?

Jag hoppas kvällens debatt tar upp socialpolitiska spörsmål, inte bara ordning och reda i finanserna. Alltså, självklart ska vi ha just ordning och reda men folk kan inte äta budgetbalans. Det behövs en vilja att satsa. En insikt att skolan är vår bästa konkurrenspotential. En tro på att folk vill vara med och bygga och leva och göra. Kanske rent av en tilltro, inte misstänksamhet, till våra medmänniskor.

Och så önskar jag att man pratar jämställdhet. Jag är så urbota trött på att ojämställdheten reproduceras i generation efter generation. Delad föräldraförsäkring är den viktigast reformen jag kan tänka mig. Ja och så en massa kompetensutveckling hos både den ene och den andre beslutsfattaren och makthavaren för att förändra strukturer i grunden.

Men, det kanske är för mycket begärt, eller?

Inga kommentarer: