tisdag 30 oktober 2012

Att ta från hyresgästerna och ge till de andra

Alltså, rätta mig om jag har fel i mina beräkningar men det här ser inte snyggt ut tycker jag.

I Sundbyberg har den styrande minoriteten* presenterat sin budget. Budgeten innehåller en skattesänkning på 15 öre. Det innebär för en person som tjänar 20 000 kronor ca 30 kronor/månad. I ett normalhushåll med två inkomster kanske upp till 70-80 kronor per hushåll.

I kommunens kassa betyder detta 13 000 000 kronor mindre. 13 miljoner är mycket pengar. Bra mycket mer än 30 kronor. En genomsnittlig lärare kanske kostar kommunen 600 000 kronor per år, ett vårdbiträde eller en barnskötare något mindre. 13 miljoner blir många välfärdsarbetare.

Fast, den styrande minoriteten kanske tycker att vi har nog med lärare, vårdbiträden och barnskötare i vår stad.

Men, i sanningens namn. Man kompenserar en del av uttaget. Den styrande minoriteten väljer nämligen samtidigt att ta ut 8 000 000 kronor från Stadshus AB. Det bolag som ger avkastning är i första hand vårt kommunala bostadsbolag. Alltså, de pengar vi betalar i hyra delas ut till resten av kommuninnevånarna. Om man slår ut utdelningen per lägenhet kan man räkna med att vi som bor i bolaget betalar mellan 80 och 100 kronor i månaden av vår hyra i utdelning.

15 öre i skattesänkning ger inget i din ficka men många välfärdsarbetare till dom som har det svårast. Det kan vara värt att fundera på.

Jag vet inte vad du säger. Jag tycker det är skit.

*Den styrande minoriteten består av S, MP, KD och C.

Inga kommentarer: