måndag 8 oktober 2012

Det är nu du måste ta ställning

Som den politiska nörd jag är bänkade jag mig så klart framför partiledardebatten igår. Hade värmt upp med att äta middag med några goda vänner. Vi åt, drack några glas vin och tog en bit mörk choklad till desert. Jodå, som dom medelklassiga typer vi är. Under uppsnacket runt middagsbordet behandlades ämnen som senaste avsnittet av radioprogrammet Medierna, årets basilikaskörd, kvaliteten på moderna bäddtextilier, reportageidéer och en del annat.

Så var det äntligen dags. Första halvlek. Vi bänkar oss framför tv:n och loggar in på våra twitterkonton. Så kommer på:an - kvällens viktigaste frågor ... Någonting, någonting - "hur mycket invandring tål Sverige"? 

Vad sa han?

Va, va, va - jag ser på riktigt rött. När jag nu en natt senare skriver detta är jag fortfarande så arg att det vänder sig i magen. 

Fattar dom vad dom gör?

Så kommer debattssvepet som ska handla om frågan, alltså ett av de absolut viktigaste i dagens Sverige enligt Agenda. Självklart är det sju mot en. Självklart säger partiledarna de rätta sakerna. Vi ska vara solidariska, vi klarar oss inte utan, det ska inte finnas något vi och dom - bara vi. Där står han, martyren och partiledaren i partiet som SvT uppenbarligen bestämt sig för att klia bakom örat.

I mina öron ekar frågan "hur mycket invandring tål Sverige"?

Så plötsligt i twitterflödet, Bosse Hansson - en välkänd sportjournalist, har gjort bort sig i direktsändning. Han har suttit i radiostudion, utan att vara i tjänst förvisso (han är väl förhoppningsvis pensionär), och uttalat sig djupt rasistiskt. Han försöker inte ens försvara sig utan tycker uttalanden som "åh nej, inte en svarting till på plan" är helt okej. Idag får han dessutom stöd av en annan gubbjävel som också är "sportjournalist".

En ansvarig person på radion säger, det är inte okej att en person som inte är i tjänst sitter med i radiostudion... 

Eh, jaha - nähä, men vad säger du i övrigt om uttalandet?

Nu vet jag inte vart jag ska ta vägen med min ilska och sorg över sakernas tillstånd.

Jag har berättat förut om de oprovocerade rasistiska påhopp som kan flyga ur vuxna människors munnar mot mig närstående personer och andra. Oreflekterat sprider SvT och SR vidare rasistiska föreställningar. Det är inte okej. Hallå, det är nu vi ska ta en Tintin-debatt. Detta är nämligen på riktigt!!!

Nu måste du ta ställning. Avge det där löftet. Säg ifrån! Sprid inte vidare. Reagera och låt aldrig ett rasistiskt påstående stå oemotsagt. Det är inte okej. Det är aldrig okej att inte stå upp för allas lika värde och mot rasism.

2 kommentarer:

Anonym sa...

De mest rasistiska kommentarer jag fått höra kommer från invandrare som dissar andra invandrargrupper.
Tex syrianer i Södertälje som snackar skit om irakier. Men det får vi aldrig höra om i debatten.

Alla smutsiga detaljer sa...

Då får du nog lyssna lite bättre. Du kan ju börja med repet med Bosse Hansson, det finns överallt.