söndag 11 maj 2008

Ideellt engagemang

Idag är jag stolt över mig själv, vilket säkert är en dödssynd i sig men det struntar jag i.

Vardan då detta?

Jo, igår glömde jag ett åtagande - ett helt ideellt sådant. Och vet du vad? Ingenting har hänt. Världen har inte rasat samman, inga folkhoprer (roligt ord, är det korrekt?) demonstrerar på gator och torg och Ågren sover faktiskt fortfarande sött fast klockan är över 10.

Vad är då grejen med detta?

Jo, jag är som så många hårt uppfostrad med både Jante och andra husgudar. Lovar du något ska du hålla det och om inte jag gör det vem ska då göra det? Ja, just det. Då får väl någon annan göra det så kan jag göra något annat!

Denna sanning predikade jag för en vän som tröttnat på sitt ideella engagemang eftersom det blev för mycket tjafs och tristess. Då så! Nu gäller det att leva som jag lär.

Ideellt arbete av olika slag är nödvändigt, roligt och givande. Jag kan varmt rekomendera det. Men, det är också en plåga och ett jävla tjafsande. Att vara lite egoistisk är nödvändigt annars äts jag upp.

Idag ska jag för övrigt förbereda nästa helgs ideella evenemang, det är jag värd eftersom jag faktiskt glömde ett åtagande igår.

Lagom är bäst...

Inga kommentarer: