fredag 16 maj 2008

Fobier

Jag gillar verkligen inte spindlar.

Jag är inte främmande för att erkänna att jag faktiskt är lite fobisk när det gäller dessa åttabeningar. Jag kan berätta många, för andra, lustiga episoder när denna fobi har tvingat mig till märkliga handlingar.

En gång var jag på landet med en god vän. Vi skulle sova i gäststugan på gården. Just när vi skulle släcka såg jag ett långt ben som smög in vid taklisten ovanför mig. Egentligen var min vän inte mycket att hålla i handen eftersom han vid tiden var rädd för det mesta som var mindre än en ko och hade fler än två ben. (Han har bättrat sig).

Han stod dock ut med indirekt kontakt, något jag inte klarar.

Alltså, fram med dammsugaren för att suga upp alla elakingar runt taklisten. Därefter placerade vi dammsugarslangen i en väska med dragkedja, drog igen, satte dammsugaren med slangen och väskan i garderoben och - låste garderobsdörren!

Man vet ju aldrig.

Sedan gick vi in i huset och sov i vardagsrummet.

Att fobier ofta kommer sig av traumatiska händelser är ju välkänt. Den där händelsen med dammsugaren var verkligen traumatisk.

Jag gillar verkligen inte att dammsuga.

uppdatering
Funderade på varför jag skrev detta inlägg och inser nu att det beror på att jag i princip varje fredag bestämmer mig för att ha "fredagsstädning för det är så mysigt när det är klart". Jobbade under min första studenttid som städerska på Östermalm - svart så klart - och som dom fick det vill jag ha det. Men som rubriken på denna blogg antyder så är ansatsen bättre än utförandet.
uppdatering2
Myrmekiaphila neilyoungi
Somliga får en gata uppkallad efter sig, eller ett torg. Ett sätt att hedra betydande personer sedan de gått bort. Nu har Neil Young fått en spindel uppkallad efter sig. Varför???

5 kommentarer:

nurseblog sa...

Precis så gör jag också! Känns skönt att man inte är ensam om ett sånt knepigt beteende =)
Har blivit varnad för att de otäckingarna faktiskt kan krypa ut ur slangen :(

Vi får hoppas på en spindelfri sommar (stor risk..)

Alla smutsiga detaljer sa...

Yeah right!

Anastasia sa...

Känner mig som världens hjälte nu när jag just slagit ihjäl en spindel på ditt arbetsrum.... eller inte... jag är ju vegetarian och djurvän, egentligen...snyft! : - (

Själv tycker jag kackerlackor är rätt vidriga, det kryllade av dom på restaurangen där jag jobbade som 16-åring (ska inte skriva var någonstans)...!

Anastasia sa...

Förresten! Ett hett tips är att skaffa katt. Dom äter nämligen spindlar... : - )

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack Anastasia, du var en verklig hjältinna! Någon katt blir det dock inte. Husdjur är överskattat!