söndag 18 maj 2008

Div 3 norra Svealand

Den som känner till något om mig vet att jag verkligen gillar fotboll. Igår tittade jag till och med på en och en halv match utan något grön-vitt inslag. Att jag gillade den första var i och för sig att de blårandiga fick storstryk, den andra stod mest på i brist på annat.

Gubbar då, jo, jag är väl tillräckligt gammal för att de span som eventuellt dyker upp ska kunna betecknas som någon slags gubbar.

Fotbollsgubbar dock, numera särskilt de som spelar i div 3 norra Svealand och tror att de äger världen, har jag inte mycket till övers för.

Idag har jag varit idrottsmamma. Jag har tillbringat nio (9) timmar på en friidrottsarena i regn, blåst och pina. Eftersom jag själv mest burit runt papper, försökt att le och vara glad och faktiskt dela ut en och annan medalj ska ju inte klaga. Heder åt alla fantastiska barn och ungdomar som hoppat, sprungit och kastat.

Allt har gått kanon. Tidsprogrammet höll, funktionärerna dök upp, mackorna räckte, kaffet var varmt hela tiden, datorerna krånglade bara lite.

Tills de plötsligt var där, fotbollsgubbarna från div 3 norra Svealand.

Vi visste ju att de skulle komma. Jag borde har förberett mig på vad som skulle komma. Bara för deras skull hade vi redan tryckt ihop vår tävling och kortat programmet med en timma.

De skulle ha 45 minuter på sig att värma upp på plan, det borde väl räcka.

Yeah right, inte för spelare i div 3 norra Svealand.

Det börjar redan kl 15 (matchen startar kl 17) när gubbarna promt ska in just i det enda av sex omklädningsrum som vi använder. En av gubbarna tittar mig stint i ögonen och väser; "om ni inte flyttar er åker vi hem".

Ok säger jag, ärligt talat, jag har ett antal ungar i full färd att tävla ute på banan. Inget skulle kunna intressera mig mindre.

Så har vi två starter kvar. Bägge innehållande några av de vassaste 800 m löparna som Stockholmsområdet kan uppbringa. Båda starterna planerade som ett genrep till nästa helgs SM-tävlingar.

Då kommer gubbarna ut och börjar rumstrera runt. Mitt i loppet kör de ut båset som de ska använda som avbytarbås mitt i löparbanan. Loppet är i full gång och jag skriker självklart rakt ut för att stoppa dom.

Då smyger en av dem fram, tittar mig stint i ögonen och väser; " om 45 min ska två lag från div 3 norra Svealand spela på denna planen..."

Allt mitt eventuellt kvarvarande förtroende för fotbollsgubbar i div 3 norra Svealand flyger därmed sin kos. Spjutkast mot liten fotbollsgubbe från div 3 norra Svealand ska numera vara min favoritgren.

(Fast jag kommer att fortsätta gilla fotboll etc)

4 kommentarer:

nurseblog sa...

Vilken dålig stil! Hur tänker de? Är gärna med och kastar spjut mot liten fotbollsgubbe, säg bara till om du behöver förstärkning!

Ha en bra kväll!

Alla smutsiga detaljer sa...

Tack för det, jag lovar att kalla när det är dags!

Mikael K sa...

Bollen är verkligen rund på olika sätt, i det du berättar mer fyrkantig.
Du kan lugnt räkna med back up.

Anonym sa...

Surfitta, äckelhora, du stinker. Dra åt helvete med dina pinsamma ungar.