söndag 30 december 2012

Nedräkning

Så är det grå söndag och slutet på året närmar sig. De sista förberedelserna ska göras och sedan ska 2012 firas ut och 2013 firas in. 2012 var ett bättre år än 2010 och 2011 även om det varit tungt nu på slutet men på det stora hela helt okej. En sak som faktiskt skiljt sig åt från tidigare år är att jag känt mig mer utmanad rent intellektuellt och därmed också varit tvungen att bli lite smartare och lite modigare. Det är en skön känsla.

På ett annat sätt har 2012 varit ett riktigt skitår och det är så klart när det gäller rasismen. Men även här finns det fördelar. När skiten flyter upp till ytan är det nämligen lättare att rensa. Jag vet inte om det samma gäller kvinnohatet? Det är ju intimt förknippat så kanske det finns en ljusnig. Hoppet är det sista som lämnar en. 

Under 2012 flyttade också min äldsta unge hemifrån. Det är en ny epok. Det är både sorgligt och skönt, framför allt är det helt naturligt och tidens gång. Liksom det är helt naturligt att hon bor med sin snubbe i en andrahands riviningslägenhet med näst intill ockerhyra. Det är Stockholmsk bostadspolitik det.

Hur som helst, ring klocka ring. Imorgon ska vi upprepa våra nyårslöften från åren som gått och denna gång ska de hålla, ja faktiskt - denna gången ska vi klara det. Men först en rejäl brakmiddag, nu ska jag göra dessert till morgondagens kalas.

Inga kommentarer: