fredag 7 december 2012

Jul (godis) igen

Ibland förbannar jag mig själv för att glömma dokumentera saker och ting. Ett sådant tillfälle var igår kväll. På agendan stod att göra geléhallon. Fina, rosa, mumsiga geléhallon. Det gick så där kan jag redan nu avslöja.

När jag gör sådana här saker i köket är jag alltid väl förberedd och har rätt grejer i rätt proportioner framme. Så även i går. Hallon, socker, honung, citronsyra och gelatin. Ja, och så en termometer så klart. Allt gick bra till att börja med. Jag passerade hallonen, mätte upp socker etc, blötlade gelantinet och satte igång koket. Sockersmet som ska värmas till 150 grader.

150 grader.

Kan berätta att det tar lite tid att komma upp i den temperaturen men med tålamod går det. Det du också behöver veta är att när smeten når 145 grader är det dags att ta den från spisen för värmen fortsätter att stiga. Ha också en tillräckligt stor kastrull. Det hade inte jag. Alltså, sockersmeten över hela spisen. Det tog sin lilla tid att få bort kan jag säga. Den blir stenhård väldigt fort.

Nåja, i fort med de passerade hallonen och citronsyran. Tänk då på att om hallonsmeten är för kall (gjord på frusna/halvtinade hallon) stelnar sockersmeten allt för fort. Jag gav mig inte utan rörde på och lyckades rädda det mesta av smeten. Under tiden har du så klart kommit ihåg att smälta gelatinet på låg värme... och så rör en ner det också.

Tja, så var det klart. Jag hällde upp smeten i formen som jag klätt med papper och ställde ut den på balkongen för att stelna.

Här kommer ett tips. När gelégrejer ska stelna bör de stå plant. Om man ställer formen lite, minsta lilla, på sniskan så har man inte längre en början till geléhallon utan en stor hallongeléblobba. Det har jag nu. En mumsig stor geléklump. Så, i helgen ska jag smälta geléklump och göra geléhallon. Vad ska du göra?

Inga kommentarer: