tisdag 11 december 2012

Mitt jultal - war on christmas?

Vad är svenska traditioner avseende jul? Tja, det skiljer sig väl från människa till människa men en sak har jag upptäckt. Fler och fler i min närhet har gjort det till tradition att lämna landet under julhelgen. En del åker till Gran Canaria, andra till China eller Thailand och ytterligare någon hela vägen till Australien. Den sammanhållande faktorn verkar vara att man längtar bort från granen och till värmen och avkoppling.

Är inte detta det stora hotet mot julen så säg? Att folk ens har mage att lämna Sverige och de svenska traditionerna. Det är ju förskräckligt.

Eller så är det utmärkt och en del av evolutionen. Nya traditioner skapas när nya familjekonstallationer eller vänskapsrelationer uppstår. Vi flyttar och vi jobbar och vi bryter upp. Vi föredrar att utnyttja ledigheten till samvaro på andra sätt än kring doppet i grytan. Kalle kan man ju för övrigt se på play när man kommer hem om man nu skulle vilja det.

Själv åker jag hem till mamma. I år enbart tillsammans med yngsta dottern. Den äldsta ska jobba. Det gjorde jag också när jag var i hennes ålder. Det var en del av min frigörelse och ett sätt för mig att skapa mina egna traditioner kring jul. Så är det nog för många och jag är säker på att nästa år eller kanske året därpå kommer vi att fira tillammans igen.

Idag lyssnade jag på jultalen från några av partiledarna. Det är familj och tradition och hem och tänk på de ensamma och gamla och de som inget har från de flesta. En av partiledarna sticker ut och det är så klart sverigedemokraternas. Han uttrycker sin oro över det han uppfattar som en attack på de svenska traditionerna. Det handlar bland annat om skolavslutningar i kyrkan. Dessa fick mig att missa skolavslutning avslutningar på min tid eftersom man envisades med att välsigna och be böner och trosbekänna. Jag har inget emot kyrkorummet, men håll konfessionen borta. Det tror jag de flesta kan enas om. Att höra en partiledare ställa människor mot varandra och försöka skapa konflikt som han gör är mycket obehagligt.

Det är egentligen ganska enkelt. Låt mig definiera mina egna traditioner och låt vårt land utvecklas i takt med tiden. Annars tänker minsann jag också allvarligt överväga att lämna landet nästa jul!