måndag 10 december 2012

Jag är inte rasist men...

Ni som hängde på nätet igår antar jag såg debatten om pepparkaksgubbarna och "nu får det vara nog". Som vanligt en debatt i högt tonläge om att vänner är beredda att gå genom eld och vatten för att få säga negerboll och läsa Tintin i Congo för sina barn. 

Jag var själv uppriktigt ledsen när dagen var slut. Det är så svårt att förstå att folk inte fattar vad det egentligen är man försvarar. Med lite sorg i hjärtat över sakernas tillstånd gick jag och lade mig.

Så idag har någon skrivit en lång text som beskriver exakt det jag kände. Exakt. Så, snälla du - om du bara ska läsa en längre text i år. Låt det bli denna. Läs texten, och begrunda den.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Vita kläder i luciatåg påminner om ku-kux-klan. Skall dom bort också?

Anonym sa...

Om det är så hemskt och rasistiskt i Sverige varför söker sig då fler mörkhyade hit än till något annat västland i hela världen?

Och hur väl blir vita bemötta i de mörkhyades hemländer eller av de mörkhyade som kommer hit? Mörkhyade behandlar ju inte ens varandra utan rasism. Hutsier och tutsier!

Alla smutsiga detaljer sa...

Okej, ni bägge anonyma kommentatorer. Läs gärna texten jag länkade till igen. Där finner ni svaren på era frågor.