måndag 24 december 2012

Jul hemma

Igår var det långkörning. Femtiofem mil söderut. Hem till barndomshemmet med lite stress eftersom SMHI varnat för storm och snökaos. Vi gav oss av tidigt och var nästan lite sura för att vägarna var torra och trafiken ganska lugn. Just när vi kom fram bröt det dock ut. När vi gick och lade oss hade det kommit en massa snö. Vinden ven runt knuten och jag var glad att vi åkt så tidigt.

Sov gott i min barndoms säng. Vaknade utvilad ganska tidigt och hade hoppats få börja dagen med skottning. Men, tji fick jag. Min hopplösa mamma var uppe kl fem och "hade inget att göra". Hon fattar inte det där med vila, hon tror att om man rastar så rostar man.

Hur som helst, när jag vaknade tänkte jag på min pappa. Pappa som gick bort för drygat två år sedan. Det blir alltså tredje året vi firar utan honom. Det känns fortfarande i hjärtat. Tror det alltid kommer vara så. Pappa gillade jul. Gillade att ha oss hemma och samlade. Det gör så klart vi andra också, gillar att ses. Men pappas hummanden och pysslande saknas. Inte minst en dag som denna.

I alla fall. God jul till alla. Ta hand om er och era nära och kära. Tänk också på att dela med er. Det finns alltid någon som behöver lite omtanke.

Inga kommentarer: