onsdag 5 december 2012

Jag ser det snöar

Igår när jag gick hem från jobbet och var på väg ner i tunnelbanan mötte jag två stora kralliga väktare. De gick med myndiga steg in i tunnelbanenedgången före mig. Den aktuella nedgången består av en liten typ vänthall, en rulltrappa ner och sedan kommer spärrarna. I detta lilla utrymme högst upp står ibland en mindre grupp missbrukare och trashankar för att hålla sig undan väder och vind.

Det behövdes igår.

Ordningsvakterna klev myndigt fram mot de tre trashankarna som raskt samlade ihop sig och visade att de tänkte gå därifrån. Inga problem mister, inga problem. Bredvid stod två prydliga personer, unga män, som antagligen stämt träff vid uppgången men inte ville stå ute och vänta, vilket man kan förstå. De fick stå kvar.

När jag kom tillbaka till samma plats i morse hade jag tänkt att jag skulle åtminstånne bjuda på en kopp kaffe från kiosken. Det brukar nämligen jämt stå frusna människor på just denna plats. Ingen kan göra allt men alla kan göra något. Men, det fanns ingen där.

Var befann sig dessa personer i natt? Var vaknade de i morse? Var tar de vägen under dagen? Slänger ordningsvakterna ut dem idag också? Har de torra kläder? Har de skor? Hur ska vi lösa problemet med hemlöshet? Kommer någon att frysa ihjäl i dag? Frös någon ihjäl inatt?

Inga kommentarer: