fredag 30 september 2011

Att betala vad det kostar

Försterputsning kräver sin man (eller kvinna). Det är ett ganska tråkigt jobb men också svårt. Det tycker i alla fall jag som provat på många gånger. Två timmars arbete som leder fram till missnöje är liksom inte det man vill lägga tid på.

Så, vissa saker är väl bra att lämna till proffsen. Vad är problemet?

Jag tycker på riktigt att RUT-avdraget är ett bekymmer för svensk ekonomi (och för moralen). Det är pengar som skulle kunna användas bättre än att ge mig en dussör. Hemtjänst, äldreomsorg - ja, det finns massor av hål som behöver fyllas. Men jag har inte längre något val.

Om jag vill köpa tjänsten fönsterputsning får jag göra det med avdraget redan gjort. Jag kan alltså inte välja att betala vad det kostar. Eller, vad det kostar? Priset har nästan fördubblats sedan RUT-avdraget infördes. Förvisso kan det betyda att fler avgifter betalas in till staten och att därmed försäkringar, pensioner och annat garanteras men jag har aldrig betalat svart tidigare heller. Eller så kan det som andra skattesänkningar på företagarområdet helt enkelt användas till att öka vinsten.

Nåja, min poäng är att jag nu helt enkelt inte längre kan välja huruvida jag vill bli skattesubventionerad eller inte. Det känns inte så valfritt.

Inga kommentarer: