fredag 23 september 2011

En galen tid

Läser i tidningen att naturens lagar inte längre gäller. Jag fattar egentligen inte vad det handlar om och vad det kan komma att betyda. Det beror så klart på att jag är hyfsat ointresserad av naturvetenskap. Jag hejar hårt på forskarna som tar fram kunskaper som betyder något för vår framtid om det innebär att den blir säkrare och miljövänligare eller vad det nu kan handla om.

Jag gillar samtidigt att det händer grejer på naturvetenskapens område eftersom det för mig blir ett "bevis" på att religionen blir mer och mer obsolet. Alltså, för tusentals år sedan var religion naturvetenskap. Sättet man förklarade sin tillvaro. Vart efter har vi förstått att jorden är rund och att saker och ting inte styrs av en guds vilja. Det är bra.

Å andra sidan finns mammon kvar. Samtidigt som vi gör framsteg när det gäller naturvetenskap så låter vi pengar styra vårt välbefinnande. När vetenskapen tagit fram ett vaccin mot cancer så överklagas och överklagas upphandlingen gång på gång vilket innebär att unga flickor inte skyddas. Hundratals kommer att drabbas för profitens skull.

Om jag blir förbannad? Det kan du lita på!

Inga kommentarer: