lördag 10 september 2011

För tio år sedan

Imorgon är det tio år sedan de två planen flög in i tvillingtornen i New York. Liksom vid andra omvälvande händelser minns man ofta exakt vad man gjorde vid den aktuella tidpunkten. Själv satt jag vid datorn på jobbet. Jag lyssnade på radion och även om jag hade TT uppe på bildskärmen så var det faktiskt Radio Stockholm som var först ut med nyheten.

Jag minns vad jag gjorde när Olof Palme dog och jag minns mycket väl vadr jag befann mig när jag fick veta om attacken på Anna Lindh. Man kan fundera på vad man gjorde just i sekunden men viktigare är vad man gjort efteråt. Vi kanske skulle ta och hjälpas åt att förändra?

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

WTC och Anna Lindh fick jag kännedom om genom att jag jobbade de dagarna när det hände (jag såg i direktsändning på tv hur det andra tornet träffades). Lite spöklikt är det att Anna Lindh faktiskt dog den 11 september, även om hon överfölls dagen före. När Palme blev skjuten hade jag precis lämnat jobbet och fick veta det dagen efter.
Den första stora nyheten jag läste först på internet var diskoteksbranden i Göteborg och det var på en brittisk eller amerikansk sajt.
Jag har också ett vagt minne av att tv-sändningen bröts en kort stund hemma hos morsan och farsan för att de skulle meddela att JFK dött vid attentatet i Dallas. Jag vill minnas, men jag kan minnas helt fel, att det var mitt i en naturfilm om delfiner. Och att filmen sedan fortsatte.