fredag 5 augusti 2011

Jag gillar olika!

Det är så himla mycket konsensus i debatterna nu för tiden. Ingen stuns liksom. Allt syftar jämt till att alla ska komma överens. Förr sa man "nja, vi får vara överens om att inte vara överens". När slutade vi med det? Varför vinnlägger sig inte TV, radio och debattarrangörer om att verkligen se till att folk har starka, genomtänkta åsikter som dom står för.

Jag var till exempel på ett seminarium om kriminalisering av personer som bär HIV. Jag hade väntat mig en mustig diskussion om för och emot. Istället fick organisatören av debatten spela djävulens advokat eftersom panelen var överens om det mesta. Jag lärde mig inte så mycket och kunde vare sig bli upprörd eller berörd på det sätt som jag vill bli när jag går på en debatt.

Nej, jag vill höra argument som sjuder och som är genomtänkta. Jag som lyssnare/åskådare vill lära mig något. Jag vill hålla med och ogilla och bli engagerad. Det kräver ju en del av debattörerna så klart men det går om man vill. Kom igen nu alla redaktioner och seminarieorganisatörer. Jag vill uppröras. Sluta vara så himla ljumma!

Inga kommentarer: