lördag 18 juni 2011

Nyttan med Centern

Igår berättade ju Maud Olofsson att hon i höst tänker lämna partiledarposten. Hon berättar det nu för att ge möjlighet till debatt och kandidatur för den centerpartist som vill fylla tomrummet. En klok och juste strategi och antagligen den enda om man vill sitt parti väl. Dessutom tror jag att Maud, som retat upp så många, på detta sättet går med grace.

Nåja, nu ska alltså Maud plocka svamp istället för att vara partiledare. Spekulationerna om hennes efterträdare är igång. Då slår det mig att Centern faktiskt i sin litenhet har ganska många namnkunniga politiker. Alltså, tänk själv. Hur många framträdande centerpartister kommer du på. Antagligen tänker du på Federly, Carlgren, Johansson och Eskilsson. Kanske till och med Linnander. Dom tar plats Centerpartisterna.

Funderar på hur många framträdande folkpartister som jag kommer på i en snabb tanke. Björklund så klart. Birgitta Ohlsson efter lite eftertanke men om hon inte funnits i mitt Twitterflöde hade hon nog försvunnit i skuggan. Knappast ens hos moderaterna kliver det fram lika många. Du vet, när folk ska peka ut ministrar. Då tror jag att centerpartisterna lyckats göra sig förhållandevis kända. Det är väl egentligen bara Mauds personliga favorit Anna-Karin Hatt som inte framträder direkt.

Så, trots allt - bra jobbat Centern och ha det så skönt i svampskogen Maud. Glöm bara inte att ha en ceciummätare med dig.

Inga kommentarer: