onsdag 1 juni 2011

Studenten

Försöker hinna jobba och far fram och tillbaka. Möten, grupper och organisationskommittéer. Dessutom ska det planeras student. Jag hade verkligen ingen aning om att studentdagen behöver planeras och organiseras som om det vore en bröllopsdag med minst 500 gäster. Det är minutplanering som gäller.

Å andra sidan förstår jag längtan ut i livet och ångesten över att lämna det invanda bakom sig. Dessutom har ju dom små kämpat hårt. Att plugga så många år i sträck är tufft. Dessutom är dagens gymnasieutbildning hundra gånger tuffare än när jag gick i skolan. Att ha en kortare down-period är inte att tänka på för det får du betala under lång tid framåt.

Jag hoppas att den där dagen nästa vecka blir så där underbar som min studentska önskar. Klänningen är underbar liksom dess innehavare. Buffén planerad och snart förberedd så långt det går. Bord ska bäras och vin ska kylas. Tårtan ska beställas och golven torkas. Jag kommer vara slut när dagen är till ända. Och, när jag är slut - då börjar vuxenlivet på riktigt för min äldsta. Fantastiskt!

2 kommentarer:

Jerk sa...

äsch man planerar studentmiddagen minutiöst sen slutar det ändå med att studenten somnar på en bondgård utanför Garpenberg och missar bussen hem, så studentmiddagen får ställas in..eller det kanske bara var så för mina föräldrar??

Alla smutsiga detaljer sa...

Själv tog jag hovsamt emot presenterna, käkade tårtan och tog sedan nattåget till Stockholm för att inte återvända.