tisdag 28 juni 2011

Utreder polisen brott?

I maj blev jag men framför allt ett gäng ungdomar attackerade av nazister under ett politiskt möte. Männen som uppenbart var ute efter att stoppa den politiska manifestationen (mot utförsäljningar av hyresrätter, sic!) lyckades skrämmas tillräckligt mycket för att manifestationen skulle få ett ganska abrupt slut.

Saken polisanmäldes så klart och efter diskussion överlämnades ärendet också till Säkerhetspolisen för bedöminig. Utredningen har dock legat hos den "öppna" polisen. Över tio förhör har hållits. Alla med oss som blev utsatta. Ingen har pratat med dom som misstänks för brotten som enligt en av dom alla poliser jag pratat med utretts som ofredande och misshandel. Nu har ärendet dock lagts ner, utan att man informerat någon av oss som utsattes. Hade jag inte varit så ihärdig hade vi fortfarande inte vetat.

Jag tror för egen del att polisen inte vet hur man ska hantera dom försvårande omständigheter det innebär att det finns politiska motiv bakom brotten. Man förväntar sig att SÄPO ska ta hand om den biten vilket dom ju så klart inte gör eftersom det är den öppna polisen som utreder. Samtidigt är det oerhört viktigt att det kommer med. Det är viktigt för statistiken men också för att demokratin inte verkligen ska hotas. SÄPO har tidigare pekat ut just Svenska motståndsrörelsen som en mycket farlig organisation och även i årets upplaga av årsberättelsen har man bild på just denna organisation.

Nu har polisen efter uppmaning från mig överlämnat ärendet till åklagaren för ny bedöminig. Att man inte åtminstone hört männen upplysningsvis är för mig en gåta. Dom kan upprepa sina hot och sin skrämseltaktik i all oändlighet, inget händer ju ändå. Inte ens det minsta lilla obehag. Det är djupt upprörande och det är kränkande för mig som brottsutsatt att det till slut hänger på mig och min kompetens om brottet ska utredas eller inte.

Jag är jurist. Jag jobbar med polisfrågor dagarna i ända. För mig finns det utvägar. Jag förstår dock alla dom som blir utsatta för misshandel, ofredande och vad det nu kan vara med rasistiska eller politiska motiv i ärendet som tappar både respekten och förtroendet på den myndighetsinstitution som har att skapa trygghet och säkerhet för oss alla. Kanske blir det en JO-anmälan, ja - det får nog bli så, så vi kommer någon vart.

Inga kommentarer: