söndag 12 juni 2011

Knark, poliser och fotboll

Hör på radion att man i programmet Kaliber ska prata polisutredningar - igen. Tydligen är det så att poliser utreder "enkla brott" istället för exempelvis bostadsinbrott. Allt för att snygga till statistiken. Att utreda ett snatteri där någon blivit tagen på bar gärning är så klart en enkel sak. För att inte tala om ringa narkotikainnehav. Då handlar det nämligen bara om att ta ett urinprov varje dag på valfri känd missbrukare.

För någon vecka sedan kom det en rapport där ett antal prominenta världsherremän kom till slutsatsen att man nog bör legalisera vissa lättare droger. Skälet - vi har ändå förlorat kampen. Jag tycker det är knas. Jag tror nämligen inte att det är någon lösning att legalisera droger. Däremot tror jag stenhårt på att avkriminalisera eget bruk. Om polisen inte kunde snygga till sin uppklarandestatistik genom att dag ut och dag in testa samma missbrukare utan istället var tvungna att se till att dessa personer kom under vård genom en vårdgaranti skulle vi både få färre missbrukare och fler uppklarade bostadsinbrott. Så, släpp nu moralpaniken och gör något åt eländet.

Så till fotboll då. Tydligen har det varit slagsmål i Falkenberg inatt. Ett gäng människor som iklätt sig mitt kära Hammarbys namn har slagits på en krog och sedan med polisen. Själv var jag uppenbarligen inte på plats och har ingen aning om vad som hänt men oavsett det så säger jag - INTE I MITT NAMN. Om ni vill bråka och gör det i Bajendräkt så drar ni in mig i eländet också och det är jag inte intresserad av. Vi var på väg att städa bort det där och nu är det uppförsbacke igen. Låt bli den där sista ölen (gäller föresten alla som slåss på krogen vilka oftast andra är fotsollssupportrar) så ska ni se att det går bättre. Och för den delen, varför inte gå på en kurs i aggressionshantering?

1 kommentar:

Jah Hollis sa...

Så här lär det ha gått till om man ska sätta sin tillit till lokalpressen:
http://hallandsposten.se/nyheter/halland/1.1247014-supportrar-kastade-sten-vid-stort-brak

Fotboll är tydligen en magnet för dumskallar som känner någon slags tillfredsställelse av att bråka med andra. Många svenska unga killar har problem, den saken är klar. Synd att det ska gå ut över mer sansade människor.