tisdag 12 januari 2010

Mästarnas mästare

En av de finaste sporterna jag vet är friidrott. Det är en exakt sport, ingen bedömning och ingen materialsport. Det handlar om att hoppa lite längre, springa lite fortare eller kasta lite bättre. Det handlar om att förfina teknik till perfektion. Ja, jag vet att det har varit en massa fusk i friidrott också. Det går inte att bortse från alla dopade fuskare. Men, å andra sidan är kontrollerna numera så omfattande och därför åker många också fast.

Hur som helst. I Sverige har vi haft våra dueller. De har inte varit så många men dom har funnits. Det har handlat om tekniker och träningsmetoder. Jag vet att det pågår diskussioner idag om olika träningsskolor, tävlingsfrekvens och mycket annat. Den största duellen av dom alla har dock varit mellan två personer som inte ens verkat under samma tid. Ikväll ska dom göra upp.

Patrik Sjöberg - f.d. världsrekorsinnehavare mot OS-guldmedaljören Stefan Holm. Holm som hoppat högre i förhållande till sin egen längd än Sjöberg som dock hoppat högre än Holm gjort. Tongångarna har varit höga. Tongångarna har varit hårda. Ikväll börjar mästarnas mästare, vem håller du på?

2 kommentarer:

Jeanette sa...

Patrik Sjöberg! <3

Veronica sa...

Det är ju verkligen smart av SVT att dra åt tumskruvarna och piska upp en stämning som jag tror i huvudsak är skapad av media. Stefan Holm har bättre vinnarskalle än Patrik Sjöberg så jag håller på honom - även om det inte går att fatta vad han säger! =)