måndag 10 november 2008

Jävla ungar

När jag fick mitt första barn var jag väldigt novis. Ja, det är väl alla som får sitt första barn så klart. Min mamma, som bor 50 mil bort, fick si så där 10 telefonsamtal varje dag tills jag hittade ett annat knep. På min första (svettiga) tur på stan utan dottern gick jag till bokhandeln och köpte en manual. Det bok jag fastnade för var en bok som hette "Barn de fem första åren" och den är skriven av en kvinna vid namn Penelope Leach.

Jag gillade verkligen boken, den innehöll allt. Det var tips och råd och en liten medicinsk uppslagsbok. Jag minns framför allt två saker. Det ena var ett tips om syskonsvartsjuka som jag fick nytta av när barn nummer två kom. Tipset gick ut på att de flesta gillar bebisar, de gäller även storasyskon så det är ok att inte bli hysterisk så fort storasyskonet närmar sig den lilla. Den andra minnesbilden av boken var att den beskrev händelser och problem mycket träffsäkert och i princip alltid slutade kapitlet med påpekandet att det inte var något att oroa sig för för beteendet/händelsen/frågan var helt normal.

När jag på söndagskvällen såg dokument inifrån om Super Nannys, om diciplin i skolan mm. blev jag så glad när just Penelope Leach var en av de stora kritikerna till denna Nanny-hysteri. Programmet visar skrämmande bevis på vart vi riskerar vara på väg. Det är skamvrår, vuxna som mobbar barn och fullständig avsaknad av vetenskap och beprövad erfarenhet. Ännu mer skrämmande är det att veta att kristdemokraterna sett till att det satsats 70 miljoner på att "stärka föräldrar" det vill säga Nanny-verksamhet ute i kommunerna. Vad lögnaren Björklund hinner ställa till med vågar jag inte tänka på. Snälla du, se programmet och var med och gör motstånd, inte minst i nästa val.

Inga kommentarer: