söndag 30 november 2008

Logistik

Jag gillar verkligen, verkligen inte att städa. Idag måste det dock ske. Det ska bli adventsfint både här och där. Det ska putsas och fejas och allt ska vara klart till kl 13.

Men varför då, undrar du kanske nu? Jo, för att jag har bestämt det! Jag tycker det är så trist att det går lättare om jag säger till mig själv att kl 13 är det klart. Jag har ungefär två timmar kvar på min nuvarande lyssnarbok och den får hänga med på turen med dammsugare, mopp och trasa. Faktum är att jag är klar med köket. Gardiner är nedplockade och det ska nog funka.

När städningen är klar ska det shoppas. Hyacinter och kanske en amaryllis om jag hittar en fin. Jag ska också leta efter nya gardiner till dotterns två fönster, det blir dagens svåraste uppdrag. Sedan ska jag bära upp däcken från källaren till bilen. Jag har inte hunnit byta ännu. Allt julpyssel ska också upp, fyra trappor och ingen hiss! Så ska jag hinna slå in några klappar som jag köpt innan ungarna kommer hem från sin pappa.

När kvällen kommer ska jag och döttrarna placera ut alla tomtar, hänga upp stjärnor och ljus och vi ska kanske också baka lite lussebullar. Dom tomma kartongerna ska ner i källaren. När lussebullarna är klara är jag nog mör, ser redan fram mot att slå mig ned i juleljusets glans med en lussebulle och en liten glögg.

Inga kommentarer: