söndag 14 september 2008

Befriande pedagogik

För en dryg vecka sedan fick jag ett "veckobrev" från yngsta dotterns klassföreståndare. Det var en A4 där det gicks igenom vilka läxor barnen kommer att ha under sitt åttonde skolår. Alltså, vecka ut och vecka in med redan förebestämda läxor i varenda ämne. Jag var tvungen att maila läraren för att fråga vad den pedagogiska idén med detta är.

Är inte tanken med att gå i skolan att det är där man ska lära sig saker och ting? Om man behöver repetera hemma ok men är det verkligen en bra tanke att man från början bestämmer vilka läxor som ska göras. Långa dagar blir det också, först 8 timmar i skolan som inte direkt är en lugn och harmonisk miljö alla gånger och sedan 1-2 timmar hemma. "Jag kan tyvärr inte svara på hur de andra lärarna tänker, jag kan ju bara ta ansvar för mitt eget", svarar läraren. Jag undrar om de inte har någon samverkan mellan lärarna i skolan?

I veckan som gick var jag på föräldramöte i min dotters gymnasieskola. Spännande och nystart men lite läskigt också att vara gymnasieförälder. Hur som, till att börja med samlas vi så där 300 föräldrar i aulan och på scenen står rektor med dator och headset. Han börjar med att förklara skolans pedagogiska idé. "Generellt sett är den svenska skolans problem att lärarna tar för stor plats och att elevernas lärande blir passivt, lärarna stjäl helt enkelt barnens tid" säger karln och jag lutar mig tillbaka och känner att jag har en väldigt klok dotter som valt denna skola.

"Vi examinerar hela tiden och vi vill inte att eleverna tar ledigt för resor under terminerna". Men kära nån, här finns en rektor som förstår att han leder en arbetsplats, inte "bara" en skola. "Vi tror att det vi ska lära oss görs bäst under arbetsdagen när man har tillgång till sina handledare, därför jobbar vi helst inte med hemuppgifter. Vi jobbar i arbetslag där lärarna samverkar över ämnesgränserna".

Sa jag att dotterns gymnasieskola är i final för att vinna årets kunskapspris (bland annat i konkurrens med skaparna av klass 9A).

Idag ska jag lyssna på "skola i kris" på radions P1.

4 kommentarer:

Kaj Raving sa...

Det låter som om den där gymnasieskolan har en mycket sund syn på det där med lärande. Tyvärr så är det ju precis den syn som Björklund tycks se som något av djävulens påfund och som han nu försöker driva ut medels rotting-exorcism.

Mikael K sa...

Kul att höra om den stimulerande gymnasiemiljön. Att grundskolan kan skrapa i botten är ju trist, men en protest/fråga som din väcker nog något.

rocky sa...

när jag gick i skolan var jag en stark motståndare mot läxor, jag ansåg att det var ett resultat av dåligt planerad lektionstid. Mina lärare vägrade att rätta prov efter skoltid för att dom inte ville jobba gratis så jag fattade aldrig skillnaden på det och våra läxor. Jag skulle alltså jobba efter skoltid. Skönt att höra att det finns vettiga skolor.

Alla smutsiga detaljer sa...

Tror att Clive har beskrivit det väl. Dåligt planerad lektionstid är vad det handlar om. Sen om man behöver repetera glosor eller mäta familjens vattenförbrukning eller vad det nu kan vara så må det vara hänt men det kan inte vara så att det är läxor som bär upp utbildningen!